1
MSc., School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
2
Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
چکیده
در این تحقیق با توجه به اهمّیّت کاهش مصرف انرژی و تأثیر بسیار زیاد آن در جامعة کنونی، بهینهسازی تیر تیپ پلهای بتن پیش تنیده با مقطع T شکل و جعبهای با استفاده از الگوریتم ژنتیک مورد توجه قرار گرفته است و با معرفی تابع هدف بر حسب هزینة طرح و توجه به وزن و ابعاد مقطع (به ویژه ارتفاع) با محاسبة دقیق عوامل مهم طراحی به ویژه محاسبة دقیق افت نیرو در تاندونهای پیش تنیدگی با استفاده از روابط جدید اثبات شده و در نظر گرفتن متغیرهای تأثیرگذار در طراحی بهینه سازی تیرهای بتن پیش تنیده صورت گرفته است. با در نظر گرفتن این افتها روابط تحلیلی دقیق برای به دست آوردن نیروهای داخلی و طراحی حاصل می گردد، و باعث افزایش دقت کار و کسب نتایج دقیق تحلیل به علت کاهش انجام محاسبات عددی می شود. و سرانجام به بررسی نتایج حاصله، برای مقاطع T شکل و جعبهای پرداخته شدهاست، و ارجحیّت مقطع T شکل نسبت به مقطع جعبهای با ارائهی حد دهانهای، از لحاظ هزینه، وزن و ارتفاع مورد بررسی قرار گرفته است.
حیدری وند رضا قلی قشلاقی, مهدی, & محمودزاده کنی, ایرج. (1390). طراحی بهینه تیرهای بتن پیش تنیده با مقاطع T شکل و جعبهای. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 45(4), 417-427.
MLA
مهدی حیدری وند رضا قلی قشلاقی; ایرج محمودزاده کنی. "طراحی بهینه تیرهای بتن پیش تنیده با مقاطع T شکل و جعبهای", نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 45, 4, 1390, 417-427.
HARVARD
حیدری وند رضا قلی قشلاقی, مهدی, محمودزاده کنی, ایرج. (1390). 'طراحی بهینه تیرهای بتن پیش تنیده با مقاطع T شکل و جعبهای', نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 45(4), pp. 417-427.
VANCOUVER
حیدری وند رضا قلی قشلاقی, مهدی, محمودزاده کنی, ایرج. طراحی بهینه تیرهای بتن پیش تنیده با مقاطع T شکل و جعبهای. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 1390; 45(4): 417-427.