یکی از عوامل اصلی در طراحی دیوارهای حائل، تعیین رانش وارد بر آنها است. در این مقاله برای مطالعه رانش سکون خاک به دیوارهای حائل صلب، مجموعه خاک و دیوار توسط برنامه FLAC دو بعدی مدلسازی میشود. مدل عددی از لحاظ مشخصات هندسی و مکانیکی، با توجه به مدل فیزیکی ساخته شده در آزمایشگاه، تهیه شده و برای کنترل درستی عملکرد آن، نتایج مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه میشود. سپس سربارهای سیکلی با دامنه و فرکانسهای مختلف در فواصل متفاوت از دیوار، بر خاک ماسه خشک پشت دیوار اعمال میشود و شکل توزیع رانش وارد بر دیوار، مقدار نیروی برآیند و نقطه اثر آن مورد بررسی قرار میگیرد. تأثیر عوامل مختلف خاک و بارگذاری نیز بر رانش سیکلی مطالعه شده است. نتایج مدل نشان میدهد که توزیع رانش خاک به دیوار حائل تحت اثر سربار، غیر خطی است و مقدار رانش در حالت اعمال بار سیکلی در مقایسه با بار استاتیکی، به طور قابل ملاحظهای افزایش پیدا میکند.
میر محمد حسینی, سید مجدالدین , & کارگر, محسن . (1389). تحلیل عددی رانش سکون خاک بر دیوار حائل صلب تحت اثر سربارهای سیکلی. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 44(5), 731-739.
MLA
سید مجدالدین میر محمد حسینی; محسن کارگر. "تحلیل عددی رانش سکون خاک بر دیوار حائل صلب تحت اثر سربارهای سیکلی", نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 44, 5, 1389, 731-739.
HARVARD
میر محمد حسینی, سید مجدالدین, کارگر, محسن. (1389). 'تحلیل عددی رانش سکون خاک بر دیوار حائل صلب تحت اثر سربارهای سیکلی', نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 44(5), pp. 731-739.
CHICAGO
سید مجدالدین میر محمد حسینی و محسن کارگر, "تحلیل عددی رانش سکون خاک بر دیوار حائل صلب تحت اثر سربارهای سیکلی," نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 44 5 (1389): 731-739,
VANCOUVER
میر محمد حسینی, سید مجدالدین, کارگر, محسن. تحلیل عددی رانش سکون خاک بر دیوار حائل صلب تحت اثر سربارهای سیکلی. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری, 1389; 44(5): 731-739.