در این مقاله ارتعاشهای غیرخطی فنرهای لاستیکی مورد استفاده در سامانه تعلیق قطارهای مسافری مورد مطالعه قرار میگیرد. مدل لاستیک غیرخطی که اعتبار آن در مقالات مختلف به صورت تجربی اثبات شده است، در شبیهسازی دینامیکی راحتی سفر یک قطار مسافری به کار گرفته میشود. تحریک اعمال شده به این مدل، ناهمواری سطح ریل برای پنج کلاس ریل مختلف است. با شبیهسازی و به کارگیری روش عددی، همه ویژگیهای غیرخطی لاستیک مدلسازی میشود. همچنین معادلسازی فنر لاستیکی غیرخطی با سفتی و میرایی خطی معادل، مورد بررسی قرار میگیرد. یک روش خطیسازی جدید وزنی بر اساس تقویت فرکانسهای اطراف فرکانسهای قله در فیلتر اسپرلینگ ارائه شده، درستی آن در بازههای مختلف سرعت تحقیق میشود. در یک مطالعه پارامتریک، تأثیر عوامل مختلف از جمله سرعت سیر واگن، خواص مکانیکی لاستیک و کلاس خط روی شاخصهای راحتی سفر و سفتی و میرایی معادل المانهای لاستیکی بررسی میشود.