2024-03-29T11:51:08Z
https://jcse.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2975
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
تحلیل دینامیکی فضای کامل همسانگرد جانبی با صفحه صلب دایرهای
عزیزالله
اردشیر بهرستاقی
مرتضی
اسکندری قادی
در این مقاله یک فضای کامل با رفتار همسانگرد جانبی به همراه یک دیسک صلب دایرهای به عنوان ناهمگنی در محیط در نظر گرفته میشود. صفحه صلب تحت اثر حرکت عمود بر صفحه با فرکانس دلخواه قرار میگیرد و محور همسانگردی محیط موازی با امتداد حرکت فرض میشود. تحلیل محیط همسانگرد جانبی اطراف صفحه تحت تحریک فوق هدف این مقاله میباشد. بدین منظور معادلات حرکت حاکم بر سیستم در حالت متقارن محوری در مختصات استوانهای بیان میشوند. این معادلات با استفاده از روش توابع پتانسیل مجزا شده و معادله حاکم بر تنها تابع پتانسیل با استفاده از تبدیل هنکل حل میشود. به منظور تعیین ثابتهای جواب، شرایط مرزی مربوط به تنشها و تغییرمکانها در راستای قائم به صورت معادلات انتگرالی دوگانه نوشته میشوند. معادلات انتگرالی دوگانه به دست آمده، به کمک روش نوبل به معادله انتگرالی فردهلم نوع دوم تبدیل شده که در حالتهای خاص به صورت تحلیلی حل میشوند.
تکینگی.
دیسک صلب
فضای کامل
معادلات انتگرالی دوگانه
معادلات انتگرالی فردهلم
همسانگرد جانبی
2012
02
20
741
752
https://jcse.ut.ac.ir/article_29021_8531b52d2621095086157d40a289e5d5.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
PSO-MODSIMP: مدل بهینهسازی- شبیهسازی در طراحی و بهرهبرداری بهینه از سیستمهای چندمخزنه برقابی
سپیده
امامی تبریزی
سید جمشید
موسوی
راحله
افضلی
فرمولبندی برنامه ریاضی مسائل طراحی و بهرهبرداری بهینه، از منظر منابع آب، سدهای برقابی همراه با اعمال کنترل بر اعتمادپذیری بده انرژی، از نوع مدلهای بهینهسازی غیرخطی غیرمحدب با متغیرهای مختلط است. در این مطالعه یک مدل شبیهسازی- بهینهسازی، با تلفیق مدل حوضهای MODSIM به عنوان مدل شبیهساز و الگوریتم بهینهسازی دسته ذرات (PSO)، برای حل این رده از مدلهای پیچیده در مسائل چندمخزنه توسعه یافتهاست. در این روش ابتدا امکان تعریف نیاز برقابی و اعمال سیاست بهرهبرداری استاندارد برقابی از مخازن در مدل MODSIM فراهم شدهاست. سپس مدل شبیهساز بهبودیافته (MODSIMP) به الگوریتم PSO با تابع هدف حداکثرسازی سود خالص حاصل از طراحی و بهرهبرداری از سیستم مخازن و نیروگاهها در طول عمر مفید آن متصل گردیدهاست. در این مدل ترکیبی هر بار ارزیابی تابع هدف مدلPSO مستلزم فراخوانی و اجرای مدل MODSIMP میباشد. مدل پیشنهادی در تعیین مشخصات بهینه سیستم سهسدی خرسان شامل ظرفیت مخازن و توان تولید نیروگاهها به عنوان مطالعه موردی استفاده و نتایج حاصل از آن تحلیل شدهاست. با توجه به سرعت مدل توسعهیافته MODSIMP در شبیهسازی سیستمهای چندمخزنه برقابی و انعطاف الگوریتمهای فراکاوشی در اتصال به مدلهای شبیهساز و احتساب خصوصیات غیرخطی، مدل ترکیبی PSO-MODSIMP از قابلیت مناسبی در حل مسائل طراحی و بهرهبرداری بهینه از این سیستمها برخوردار است.
انرژی برقابی
بهینهسازی.
سیستم مخازن چندگانه
شبیهسازی
2012
02
20
753
762
https://jcse.ut.ac.ir/article_29022_c844faa4f44c915a9fa376f90b1337ac.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
تأثیر زبری درزهها در تعیین میزان حائل مورد نیاز برای پایدارسازی تونلهای تکی و دوقلو راه احداث شده در سنگهای درزهدار
مسعود
پلاسی
علی
کارگر
برای عبور از کوهستانهای مرتفع و پرشیب، به جای طولانی نمودن مسیر و ایجاد پیچهای زیاد که به منظور کاهش شیب طولی انجام میگیرد، میتوان از تونل استفاده کرد. تونلهای راه برحسب نوع مسیر به دو گروه تونلهای یک طرفه و دو طرفه تقسیم میشوند. در بزرگراهها با توجه به تعدد خطوط عبور، از دو نوع تونل شامل: تونلهای دوقلو (دارای دو مقطع کوچک مجزا با جریان یک طرفه) و تونلهای تکی (دارای یک مقطع بزرگ با جریان دو طرفه) استفاده میشود. هزینه ساخت تونلها عمدتاً به طول، مقطع حفاری و سیستمهای نگهدارنده مناسب جهت پایدارسازی جداره آنها، بستگی دارد. در این میان سیستم نگهدارنده مورد نیاز وابسته به نوع زمین و مشخصات ژئوتکنیکی آن است. در توده سنگهای درزهدار، زبری درزهها یکی از عوامل مهم در پایدار ماندن مقاطع تونلها به شمار میرود. در این مقاله تأثیر زبری درزهها در میزان پایدارکنندههای مورد نیاز برای تونلهای تکی و دوقلو راه با استفاده از روش مدلسازی عددی DEM، در قالب نرم افزار UDEC، مورد بررسی قرار داده میشود.
تونل تکی
تونل دوقلو
زبری درزه
سیستم نگهدارنده.
مدلسازی عددی
مقطع حفاری
منحنی مشخصه
2012
02
20
763
773
https://jcse.ut.ac.ir/article_29023_8f221c8d9f6e78aaae78334be45e0632.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
کنترل نیمهفعال سازهی یک درجه آزادی به روش PID تحت تحریک زلزله با استفاده از میراگر MR
سید امیر کیوان
قربانی تنها
فلیکس
وبر
مسعود
متولی
در این مقاله کنترل ارتعاشات یک سازهی یک درجه آزادی تحت اثر تحریک زلزله به روش نیمهفعال و با استفاده از میراگر MR مورد مطالعه قرار گرفتهاست. برای محاسبه نیروی کنترل از الگوریتم PID استفاده شدهاست. نتایج ارائه شده در این مقاله صرفاً مربوط به بخش شبیهسازی دینامیکی سازهی مزبور در محیط سیمولینک است. مدل سازه، کنترلکننده و حسگرها در محیط سیمولینک ساخته شده و نتایج برای حالات کنترل نشده، کنترلشده با سیستم کنترل فعال ایدهآل، کنترلشده با سیستم کنترل نیمهفعال ایدهآل و کنترلشده با سیستم کنترل نیمهفعال واقعی به دست آمده و مورد مقایسه قرار گرفتهاست. این نتایج نشان میدهد که با استفاده از روش کنترل نیمهفعال میتوان ارتعاشات سازه را به میزان چشمگیری کاهش داد به گونهای که نتایج بسیار نزدیک به حالت کنترل فعال باشد.
الگوریتم کنترل PID
کنترل ارتعاشات
کنترل نیمهفعال
میراگر MR
2012
02
20
775
789
https://jcse.ut.ac.ir/article_29024_bc88df13a3d2c7969361f23913c99b95.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
بررسی تأثیر دما، درصد قیر و میزان تراکم بر مدول برجهندگی آسفالت
سید محمد
هاشمی
منوچهر
لطیفی نمین
در این تحقیق اثر پارامترهای دما، درصد قیر و میزان تراکم بر روی مدول برجهندگی1 آسفالت بررسی شدهاست. نمونههای آسفالتی با روش تراکم ژیراتوری2 متراکم شدهاند. برای تعیین مدول برجهندگی نمونهها، از آزمایش کشش غیر مستقیم3 استفاده شدهاست و نمونههای ساخته شده با تراکمها و درصد قیرهای مختلف در دماهای مورد نظر تحت آزمایش کشش غیر مستقیم قرار گرفتهاند. برای افزایش دقت در هر حالت دو نمونه آزمایش شده و نتایج به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد، مدول برجهندگی آسفالت، با افزایش دما و درصد قیر کاهش یافته و با افزایش تراکم افزایش مییابد. نحوه تغییرات مدول برجهندگی برحسب دما، در صد قیر و تعداد دوران به کمک رابطهای که از نتایج این تحقیق به دست آمده تقریب زده شدهاست. مقایسه پیش بینیهای این رابطه با نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد رابطه ارائه شده از دقت قابل قبولی برخوردار است.
آزمایش کشش غیر مستقیم
تراکم ژیراتوری.
مدول برجهندگی
2012
02
20
791
802
https://jcse.ut.ac.ir/article_29025_44f621b42a0a9492a2ac5cfd6e939c36.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
بررسی آزمایشگاهی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم و فشاری تک محوری مخلوطهای آسفالت بازیافت شده با استفاده از کف قیر
سعید
یوسف دوست
اورنگ
فرزانه
علی محمد
اسماعیلی
امیر
احمدی
یکی از جدیدترین روشهای بازیافت آسفالتهای قدیمی، روش بازیافت آسفالت به صورت سرد درجا با استفاده از کف قیر میباشد.. در سالهای اخیر کاربرد این روش در راهها و فرودگاههای ایران به تدریج گسترش یافته و به موازات آن تحقیقات آزمایشگاهی بر روی خصوصیات مکانیکی و عملکردی این مخلوطهای آسفالتی شروع شدهاست. در بخش اول تحقیق حاضر، با انجام آزمایش مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم برروی 144 نمونه آسفالت کف قیر، تأثیر نوع دانهبندی، درصد قیر، درصد سیمان و میزان تراکم برروی مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم نمونهها، در چهار حالت مختلف عمل آوری، بررسی شدهاست. سپس در ادامه، با انجام آزمایشهای لازم بر روی 108 نمونه دیگر، سعی شده تا تأثیر پارامترهای فوق روی مدول برجهندگی و مقاومت فشاری تک محوری مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که تغییر دانهبندی مصالح خرده آسفالتی از ریز به متوسط و نیز تغییر میزان قیر اضافه شده از دو به چهار درصد، تأثیر نسبتاً کمی برروی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم، مقاومت فشاری تک محوری و بهبود حساسیت رطوبتی آسفالت بازیافت شده دارد. در مقابل، افزودن یک درصد سیمان و افزایش آن به دو درصد نقش قابل ملاحظهای در افزایش پارامترهای مذکور دارد. با استفاده از دادههای حاصل از این تحقیق، رابطه همبستگی بین مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم جهت تخمین پارامتر نخست، بر اساس نتایج آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم ارائه شدهاست.
بازیافت سرد آسفالت
کف قیر
مدول برجهندگی
مقاومت فشاری تک محوری.
مقاومت کششی غیرمستقیم
2012
02
20
803
825
https://jcse.ut.ac.ir/article_29026_77f07c9b59592043e3989e5026027177.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
کاربرد الگوریتم ژنتیک در آنالیز معکوس منحنی پراکندگی امواج رایلی میکروترمورهای آرایهای (یادداشت فنی)
محمد صادق
صحرائیان
عباس
قلندرزاده
علی
کاوند
آنالیز معکوس منحنی پراکندگی امواج سطحی یکی از مسائل کاربردی در شناسایی لایههای زمین میباشد. روشهای خطی آنالیز معکوس به علت طبیعت غیرخطی مسأله و امکان درگیر شدن عملیات بهینهیابی تابع هدف با جوابهای بهینه محلی، چندان قابل اعتماد نمیباشند. به همین منظور جهت افزایش اطمینان از عملیات آنالیز معکوس و دستیابی به جوابهای بهینه کلی مسأله، در این تحقیق از الگوریتم ژنتیک استفاده شدهاست. هدف نهایی الگوریتم ژنتیک در این مسأله عبارت است از یافتن پارامترهای مجهول مسأله که عبارتند از: ضخامت و سرعت موج برشی لایههای خاک به گونهای که بیشترین تطابق میان منحنی پراکندگی تجربی به دست آمده از میکروترمورهای ثبت شده به صورت آرایهای و منحنی پراکندگی تئوری به دست آمده از روابط ارائه شده توسط هسکل (1953) براساس تئوری انتشار امواج در محیطهای لایهای حاصل شود. الگوریتم ژنتیک درابتدا بهینهیابی را با فرض تصادفی مجهولات آغاز مینماید و با به کارگیری عملگرهای انتخاب، پیوند، جهش و نخبهگرا و تولید مجموعه جوابهای جدید در مسیر بهبود جوابها پیش میرود به گونهای که جوابهای هر نسل از جوابهای نسل قبل بهتر میباشند. قابلیتهای روش ارائه شده به وسیله مثالی نمونه بررسی شدهاست. در این مثال نشان داده شدهاست که اولأ روش ارائه شده تطابق بسیار خوبی بین منحنیهای پراکندگی تئوری و تجربی ایجاد مینماید و ثانیأ پروفیل سرعت موج برشی به دست آمده از این روش از مطابقت خوبی با سایر روشهای تعیین پروفیل سرعت موج برشی برخوردار است.
الگوریتم ژنتیک
اندازهگیری آرایهای
روش فرکانس- عددموج.
سرعت موج برشی
میکروترمور
2012
02
20
827
834
https://jcse.ut.ac.ir/article_29027_9e1018e53e061add66cfbdca4b0adde9.pdf
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
1390
45
7
بررسی امکان استفاده از بادبندهای زانویی در تقویت سازههای فولادی موجود با سیستم قاب خمشی ویژه (یادداشت فنی)
غلامرضا
نوری
رامین
ناصری
در این مقاله، رفتار غیرخطی ساختمانهای با قاب خمشی ویژه بررسی شدهاند. این نمونهها به صورت سازههای 3، 5 و 7 طبقه بوده و براساس کلیهی ضوابط آئیننامهی 2800- ویرایش دوم طراحی شدهاند. برای ارزیابی و تقویت لرزهای نمونهها، از آنالیز استاتیکی غیرخطی و روش طیف ظرفیت ارائه شده در دستور العمل ATC-40 استفاده شدهاست. نتایج تحلیل استاتیکی غیرخطی بر روی نمونههای فوق نشان داد این ساختمانها پاسخگوی نیاز لرزهای استاندارد 2800- ویرایش سوم نبوده و تقویت این سازهها ضروری است. برای تقویت لرزهای این سازهها از بادبند زانویی استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از بادبند زانویی نه تنها میزان سختی جانبی این سازهها را افزایش میدهد، بلکه ظرفیت استهلاک انرژی این سازهها را 20 تا 90 درصد افزایش میدهد. همچنین در بین زانوییهای با طولهای مختلف، زانویی کوتاهتر سختی را تا حدود 5/2 برابر و شکلپذیری را حدود 10 الی 25 درصد افزایش میدهد.
بادبند زانویی.
تقویت لرزهای
طیف نیازـ ظرفیت
قاب مقاوم خمشی ویژه
هدف عملکرد
2012
02
20
835
843
https://jcse.ut.ac.ir/article_29028_aedb1319121f1f18c59c33db34849c27.pdf