@article { author = {Najafzadeh, R. and Attarnejad, R. and Fakher, A. and Shekarchizadeh, M.}, title = {Evaluation of Safety Margin for Shear Rehabilitation of RCC Dams}, journal = {Journal of Civil and Surveying Engineering}, volume = {45}, number = {6}, pages = {709-720}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The growing increase in the number of roller compacted concrete (RCC) dams in all over the world due to their economy and construction speed in one hand and the considerable costs of their construction, new ideas on the construction and material selection for these structures are proposed continually. Since the number of horizontal construction joints in RCC dams is almost five to seven times the corresponding number in traditional dams and considering the fact that the shear stresses under static and dynamic loads are one of the most important stresses in this type of dams, and the joint retrofitting costs- which is almost ten percent of the total costs of the dam, this study aims at evaluation of the optimum place of these joints through nonlinear time history analysis of the finite element model of a prototype RCC dam. The analysis considers the soil-fluid-structure interaction between the dam and its foundation and reservoir. No need for seismic retrofitting of some joints, is one of the considerable outcomes of this study.}, keywords = {Construction Joint.,Fluid-Soil-Structure Interaction,Nonlinear Time History Analysis,Roller Compacted Concrete}, title_fa = {تعیین محدوده ایمن به‌سازی درزه‌ها، از لحاظ برشی در سدهای بتن غلتکی}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر با توجه به افزایش شمار سدهای بتن غلتکی در سرتاسر دنیا و به علت توجیه فنی و اقتصادی و نیز به علت سرعت زیاد اجرا و همچنین با توجه به این نکته مهم که اجراء سدها جزء پرهزینه‌ترین سازه‌های عمرانی در هر کشور می‌باشد، هر روز پیشنهادات جدیدی در خصوص طراحی و اجراء و بررسی تنش‌های سازه‌ای و همچنین انتخاب جزئیات و مشخصات فنی مصالح با تنش‌ها، مطرح می‌شود. با توجه به این که تعداد زیاد درزه‌های افقی اجرائی در بدنه سد بتن غلتکی، تقریباً پنج تا هفت برابر بیشتر از سدهای بتن متعارف می‌باشد همچنین تنش برشی ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی، یکی از مهم‌ترین تنش‌های ایجاد شده در این گونه سدها، در مناطق زلزله‌خیز می‌باشد و نیز هزینه به‌سازی درزه، تقریباً 10 درصد از هزینه کل بدنه سد می‌باشد، بنابراین در این پژوهش به ناحیه بندی به‌سازی درزه در عرض مقطع سد و همچنین در ارتفاع سد، پرداخته می‌شود طوری که مقطع یک سد بتن غلتکی تحت اثر بارهای دینامیکی طرح، به روش تاریخچه زمانی به کمک نرم افزار اجزاء محدود ANSYS آنالیز می‌شود و تنش‌های نرمال و برشی با در نظر گرفتن اندرکنش سد بتنی غلتکی با پی و مخزن در برابر زلزله بدست آورده می‌شود. با توجه به نتایج این تحلیل و نتایج آزمایشات مقاومت برشی درزه در آزمایش‌های آزمایشگاهی، ناحیه‌بندی به‌سازی درزه از لحاظ برشی در عرض مقطع سد و همچنین در ارتفاع سد، انجام می‌گردد. از نتایج قابل توجه در این تحقیق، عدم نیاز به به‌سازی در منطقه قابل ملاحظه‌ای از مقطع سد می‌باشد.}, keywords_fa = {آنالیز دینامیکی,به‌سازی درزه,تنش برشی درزه,سدهای بتن غلتکی,مقاومت برشی درزه}, url = {https://jcse.ut.ac.ir/article_24925.html}, eprint = {https://jcse.ut.ac.ir/article_24925_7553869ef79691f7759bc17aacfb86af.pdf} }