@article { author = {Naeeni, S. Taghi Omid and Fazli, Mohsen}, title = {Numerical Investigation of Effect of Bridge Pier Shape on Dynamic Forces}, journal = {Journal of Civil and Surveying Engineering}, volume = {44}, number = {5}, pages = {741-751}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The flow around bluff bodies is a subject of much concern to several researchers. The pier shape effects on flow pattern, vorticities and shedding in the wake region and corresponding fluid forces acting to bridge piers. There are fewer studies about appropriate shape of pier to reduce dynamic forces. In this research, two dimensional water flow around different common shapes of pier was simulated using FLUENT at Reynolds number 2×105, and the effect of pier shape on the drag and lift coefficients was studied. Also drag and lift forces in the case of the inclined pier subjected to flow was studied. The main object of research is obtaining the appropriate shape for reducing cross forces. Finally the investigation showed that rectangular pier with round and sharp nose in the case of round side flow had better performance in both straight and inclined flow and less dynamic forces.}, keywords = {Bridge Pier,Drag force,Lift Force,Vortex Shedding}, title_fa = {مدل‌سازی عددی و مشاهده فیزیکی اثر شکل مقاطع پایه پل‌ها بر نیروهای دینامیکی وارد بر آن}, abstract_fa = {جریان حول اجسام، موضوعی است که سال‌ها مورد علاقه پژوهشگران مختلف بوده است. شکل مقطع پایه پلها روی جریان حول آن، نحوه تشکیل گردابه‌ها و شکست آنها در منطقه سکون1 و به تبع آن بر نیروهای نوسانی وارد به پایه اثرگذار است. در رابطه با دستیابی به شکل مناسب پایه که بتواند وقوع پدیده شکست گردابه2 را محدود کند، تحقیقات کمی انجام شده است. در پژوهش حاضر، از نرم‌افزارFLUENT ، در حالت دوبعدی برای شبیه‌سازی جریان استفاده شده و میزان اثرگذاری شکل پایه روی الگوی شکل‌گیری جریان، بزرگی گردابه‌ها3 و پارامترهای شکست گردابه از جمله ضریب درگ4 و ضریب لیفت5 با در نظر گرفتن عدد رینولدز 105×2، بررسی شده است. جهت نزدیک شدن به شرایط جریان در عمل، اصابت مایل جریان به پایه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. جهت تأیید نتایج مدل عددی از یک مدل آزمایشگاهی استفاده شده و به صورت مشاهداتی، شکل جریان با نتایج مدل عددی مقایسه گردید . نتیجه‌ای که از این پژوهش به دست آمده نشان می‌دهد که شکل پایه مستطیلی با یک لبه گردشده و یک لبه تیزگوشه در حالتی که سمت گردشده پایه مقابل جریان قرار گیرد، در هر دو حالت اصابت مستقیم و مایل جریان، بهترین عملکرد را داشته و کمترین میزان نیروها را به پایه پل وارد می‌کند.}, keywords_fa = {پایه پل,شکست گردابه,نیروهای عمود بر جریان (لیفت),نیروی درگ}, url = {https://jcse.ut.ac.ir/article_22027.html}, eprint = {https://jcse.ut.ac.ir/article_22027_c2b78c5a80f5645b9bb7e2703a2f2d49.pdf} }